piątek, 29 października 2021

WYCIECZKA W GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE

W dniach 26 i 27 października 2021 roku 30 uczniów naszej szkoły uczestniczyło w wycieczce w Góry Świętokrzyskie, zorganizowanej w ramach rządowego programu "POZNAJ  POLSKĘ". Pozyskaliśmy 10000 zł dofinansowania  z tego właśnie programu. Pierwszego dnia zwiedziliśmy Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach. Bardzo ciekawe miejsce, gdzie poznaliśmy historię okresu jury i kredy tych miejsc oraz to, jak powstawały skały, jakie zwierzęta zamieszkiwały te tereny. Poznaliśmy historię huty żelaza, budowę wielkiego pieca oraz, zabytkowe już, samochody marki Star.

Kolejnym punktem programu było Muzeum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie. Upamiętnia ono wydarzenia z lipca 1943 roku, kiedy to Niemcy wymordowali prawie wszystkich mieszkańców wsi. Poznawaliśmy kolejne sale poświęcone ofiarom okupacji w Polsce, w Michniowie, holokaustowi. Wychodząc z Muzeum wynosiliśmy w pamięci losy tych ludzi i ich tragedię.

Kolejno pojechaliśmy do Kielc, gdzie uczniowie wzięli udział w grze terenowej "Poznajemy Kielce". Uczestnicy, w czterech grupach, z powodzeniem wykonywali kolejne zadania, związane z powstaniem i historią miasta. Zabawa przednia, zwłaszcza, ze powiązana z zagadkami i uważną obserwacją otoczenia. Dla chętnych była możliwość wejścia na taras widokowy w Kadzielni. Przepiękne widoki w barwach jesieni i blasku zachodzącego słońca roztoczyły się przed nami. Chwilo trwaj...

Wieczorem w hotelu "Leśna Promenada" czekała na nas smaczna obiadokolacja. Wszyscy mogliśmy odpocząć po trudach wycieczki, rozmawiać w zaciszu przytulnych pokoi. Ranek powitał nas rześki, ale słoneczny. Śniadanie, pakowanie i w drogę!

Tym razem do Ujazdu, aby poznać ruiny i historię zamku Krzyżtopór. Sporo chodzenia, dużo informacji, wiele ciekawostek i niesamowitości. Tylko ruiny, a wyobraźnia dopełniała reszty...Jakże był ogromny i piękny w czasach swojej świetności!  Przed wyjazdem obowiązkowe pamiątki.

Ostatnim, ale dość długim, punktem programu było zwiedzanie Muzeum Archeologicznego w Rezerwacie Krzemionki. W temat wprowadziła nas nowoczesna wystawa interaktywna obrazująca życie ludzi na tych terenach przed 7 tysiącami lat, ich codzienne zajęcia, zdobycze techniki oraz narzędzia i przybory. Kolejno leśną ścieżką powędrowaliśmy do szybu górniczego kopalni krzemienia pasiastego, w którym krętymi schodkami zeszliśmy na 9 m pod ziemię. Za przewodnikiem wędrowaliśmy około pół kilometra, poznając tajniki wydobycia krzemienia przed 7 tysiącami lat. Niezwykłe miejsce, ciekawe opowieści. Na zakończenie odwiedziliśmy wioskę neolityczną z jej typową zabudową i wyposażeniem. Nieco zmęczeni wróciliśmy do autokaru i w drogę!

Jeszcze odwiedziny w McDonald, smaczna kolacja i do Tchórzewa, gdzie czekali już rodzice. Jak zwykle mogliśmy być dumni z zachowania naszych uczniów. Wielokrotnie słyszeliśmy pochwały pod ich adresem nie tylko za grzeczność, ale również za uważność i szczere zainteresowanie.

Serdeczne podziękowania składam Panu Dyrektorowi za wsparcie i pomoc w przygotowaniu wniosku i organizacji wycieczki oraz Paniom: Jolancie Chojnackiej, Agacie Doluk za piękną współpracę i opiekę nad dziećmi w czasie wycieczki.