wtorek, 10 lutego 2015

DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 2015

 "RAZEM TWORZYMY LEPSZY INTERNET"
      10 lutego 2015 r. już po raz jedenasty obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu. Wydarzenie to zostało objęte honorowym patronatem przez Minister Edukacji Narodowej
     "Razem tworzymy lepszy Internet" - to hasło tegorocznych obchodów, które będzie zwracało uwagę na to, że każdy internauta może przyczynić się do tego, że Internet będzie miejscem bezpiecznym i pozytywnym. Każdy z nas ponosi odpowiedzialność za to, co robi w Sieci i w jaki sposób z niej korzysta.  

  DEKALOG CYFROWEGO OBYWATELA
 Prawa w Internecie
  1. Mam prawo czuć się bezpiecznie w sieci.
  2. Mam prawo do współtworzenia Internetu.
  3. Mam prawo do wyrażania w sieci własnych poglądów i opinii.
  4. Mam prawo do ochrony własnego wizerunku w Internecie.
  5. Moje dane podlegają ochronie danych osobowych.
  6. Mam prawo do korzystania z rzetelnych źródeł informacji.
  7. Mogę pobierać programy z otwartą licencją, słuchać udostępnionej muzyki, oglądać legalne filmy.
  8. Mam prawo do poszerzania swojej wiedzy poprzez korzystanie z gier edukacyjnych, portali tematycznych i kursów online.
  9. Mam prawo do rozrywki w sieci. 
  10. Mam prawo do komunikowania się z innymi Internautami.
Obowiązki w Internecie
  1. Szanuję innych użytkowników Internetu i traktuję tak, jak chcę, żeby oni traktowali mnie.
  2. Przestrzegam praw autorskich.
  3. Nie używam Internetu, aby szkodzić innym.
  4. Korzystam z Internetu z rozwagą i ostrożnością.
  5. Mam obowiązek stosowania zasady ograniczonego zaufania wobec ludzi poznanych w sieci oraz informacji w niej znalezionych.
  6. Nie używam Internetu, aby kraść.
  7. Nie używam Internetu do oszukiwania, nie wprowadzam innych w błąd, dbam, żeby w Internecie było jak najwięcej prawdziwych informacji.
  8. Mam obowiązek zachowania kultury w swoich wypowiedziach w sieci.
  9. Mam obowiązek brać odpowiedzialność za swoje działania w Internecie.
  10. Mam obowiązek informować dorosłych o tym, co mnie zaniepokoi w Internecie.

Zobacz:
Seria kreskówek "Owce w Sieci"

    Głównym celem tej serii jest edukacja dzieci w zakresie bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu, telefonów komórkowych i innych nowych technologii. W zabawny sposób pokazują im nieodpowiednie zachowania.
Akcja kreskówek rozgrywa się w szałasie na hali. Występują: mądry Baca, naiwny Jasiek, dzielny Gajowy, niewinne owce, barany oraz złe wilki.
Każda z kreskówek przybliża dane zagrożenie w sposób łatwy i zrozumiały dla dziecka oraz pokazuje możliwości rozwiązania problemu. Zakończenie każdej krótkiej opowieści zawiera morał, jak uniknąć zagrożeń.

Więcej informacji na temat tej akcji można znaleźć na stronie:  http://www.saferinternet.pl/pl/dzien-bezpiecznego-internetu