środa, 21 maja 2014

PRÓBNY SPRAWDZIAN Z MATEMATYKI W KL. V

Ogólnopolska diagnoza umiejętności matematycznych uczniów kl. V (DUMa)

Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych (DUMa) to badanie kompetencji uczniów klas V, które odbyło się dnia 20.05.2014 r.

Swoją formą i rodzajem użytych w nim zadań nawiązuje do sprawdzianu po szkole podstawowej, który w roku 2015 po raz pierwszy będzie oparty na wymaganiach nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. 

Od 2009 roku w polskim systemie oświaty wdrażana jest nowa podstawa programowa. W bieżącym roku szkolnym jest ona po raz pierwszy realizowana w klasach V, a za rok dotrze do klasy VI szkoły podstawowej. To oznacza, że sprawdzian po szóstej klasie w 2015 r. po raz pierwszy będzie sprawdzał kompetencje dzieci, które od początku swojej edukacji uczyły się według nowej podstawy programowej. 

Sprawdzian ten będzie miał nową formułę – będzie w nim wydzielona część matematyczna. Będzie on sprawdzał, oprócz wymagań szczegółowych, także umiejętności opisane w wymaganiach ogólnych podstawy: umiejętność modelowania matematycznego, tworzenia strategii rozwiązania oraz prowadzenia prostego rozumowania i wnioskowania. 

Dlatego, żeby pomóc uczniom i nauczycielom w przygotowaniach do sprawdzianu, Instytut Badań Edukacyjnych oferuje możliwość udziału w ogólnopolskim badaniu Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych DUMa. Badanie to zawiera zadania z matematyki dostosowane do nowej podstawy programowej, a ich forma jest zgodna z nowym sprawdzianem. 

Po zakończeniu badania i wprowadzeniu danych o rozwiązaniach do programu komputerowego, szkoła otrzyma informacje o wynikach uczniów na tle całej populacji uczniów biorących udział w badaniu. Informacje te pozwolą nauczycielowi ocenić mocne i słabe strony swoich uczniów oraz lepiej zaplanować pracę w VI klasie.


Kl. V - Wychowawczyni p. Beata Zwolińska